Fel på din vattenmätare
Har vattenmätaren frusit sönder eller på annat sätt gått sönder åtgärdar vi den. Bytet av vattenmätare sker av Pirevas personal eller av oss anlitad entreprenör. Kostnaden för byte av sönderfrusen mätare svarar kunden för.
Har du problem med din vattenmätare – kontakta vår kundservice.
Jag tror att mätaren visar fel
En kommunal vattenmätare för kallt vatten får ha ett mätfel på högst + 4 procent för att vara godkänd. Om det misstänks att mätaren visar fel kan vi låta undersöka mätaren på egen eller på din begäran. Om det är du som fastighetsägaren som begärt undersökningen och mätaren godkänns bekostar du själv undersökningskostnaden på 2 172 kr.
Om du tycker att du verkar ha hög vattenförbrukning föreslår vi att du först kontrollerar eventuellt läckage inom den egna fastigheten innan du begär kontroll av vattenmätaren. Prova att stänga alla kranar i fastigheten och kontrollera att visarna/hjulet på mätaren står stilla. Om visarna/hjulet rör på sig är det ett tecken på att det finns läckage inom din fastighet vilket kan orsaka onödig vattenförbrukning.
Det läcker från vattenmätaren
Om läckage uppstår från vattenmätaren kontaktar du vår kundservice. Om läckage kommer från din fastighets anslutande vattenledningar eller konsolen kontaktar du en VVS-firma.
Jag har brutit plomberingen på vattenmätaren
Kontakta oss så bokar vi tid för ny plombering.
Sprucken, sönderfrusen eller genom brand trasig vattenmätare
Du som fastighetsägare ansvarar för att frostskydda din vattenmätare.
Har vattenmätaren frusit sönder, spruckit eller genom brand gått sönder, gör du en felanmälan och bokar tid för mätarbyte genom att kontakta oss.
Kostnad för byte av mätaren är 2318 kr. Upp- och nermontering ingår i priset.
Utanför normal arbetstid tillkommer "jourtillägg" på 1976 kr per tillfälle.